خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/10/30 - 13:46
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
رحیمی جهان‌آبادی:

حق رای در سازمان ملل را می‌توان با رایزنی بازگرداند/ ظلم تاریخی آمریکا در حق کشورهای آزاده و مستقل

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نمایندگی ایران در سازمان ملل درباره انتقال پول همچنین عضویت ما در سازمان ملل رایزنی کرده و موضوع حق رای جمهوری اسلامی را پیگیری کند.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،  بدهی بیش از ۱۶ میلیون دلاری ایران در پرداخت حق عضویت در سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی  به دلیل تحریم های مالی و بانکی آمریکا قادر به جابجایی منابع مالی خود در بانک های خارجی نیست و  از سال ۲۰۱۸ دیون و حق عضویت خود را به سازمان ملل پرداخت نکرده است.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: کشوری که نتواند بدهی خود را به سازمان ملل پرداخت کند؛حق رای آن کشور را لغو می کنند و حتی تصمیمات دیگری هم می توانند درباره عضویت هم بگیرند؛ اما با توجه به اینکه شرایط جمهوری اسلامی ایران خاص بوده و عادی نیست و ما تعمداً بدهی خود و حق عضویت را پرداخت نکرده ایم،باید با آن همراهی کنند.



نماینده مردم تربت جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس با اشاره به لزوم تلاش نمایندگی ایران در سازمان ملل برای بازگرداندن حق عضویت جمهوری اسلامی ، ادامه داد: نمایندگی ایران در سازمان ملل درباره انتقال پول همچنین درباره اینکه مشکلی برای عضویت ما ایجاد نشود، می‌تواند رایزنی کرده و موضوع حق رای جمهوری اسلامی ایران را پیگیری کند.



 عضو مجمع نمایندگان خراسان جنوبی با اشاره به راهکارهای انتقال پول ،مطرح کرد: نمایندگی ایران در سازمان ملل می تواند رایزنی کرده و حتی در خود سازمان ملل می‌تواند راهکارهایی را پیدا کند تا انتقال پول انجام شود.



وی با اشاره به ظلم‌هایی که آمریکا در حق جمهوری اسلامی ایران طی4 دهه انجام داده اشاره کرد و افزود: آمریکا ظلم های بسیاری را در حق ایران انجام داده است و اگر روزی درحق مان ظلم نکندباید تعجب کنیم.



رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه آمریکا در حوزه بین الملل کارنامه سیاهی دارد، تاکید کرد: آمریکا نه تنها در حق جمهوری اسلامی ایران؛ بلکه در حق بسیاری از دولت ها و ملت‌های آزاده و مستقل و جهان سومی که راه پیشرفت و ترقی را در پیش گرفته اند؛ظلم کرده و بلاهایی را سر آنها می آورد.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به توطئه های تاریخی آمریکا در حق کشورهای مستقل ادامه داد: اگر تاریخ کشورها را مرور کنیم؛کودتای "سالوادور آلنده" در شیلی و  بلاهایی که بر سر"جمال عبدالناصر"در مصر آمد همه توطئه آمریکایی ها بود ،همچنین ردپای آمریکا در کودتای 28 مرداد ایران و علیه دکتر محمد مصدق را می توان دید .



وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران هم بخشی از این کارنامه سیاه آمریکا را به جهان نشان داده است که علی‌رغم تمام شعارهایی که می دهند ،حق مردم ایران را ضایع می کنند؛حتی دارو و تجهیزات پزشکی را در دوران بحران کورونا بر ملت ما تحمیل کردند.



وی با اشاره به تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی، مطرح کرد: آمریکایی ها درحال حاضر هم نهادهای فرهنگی ما را که هیچ ارتباطی به مسائل هسته‌ای نداشته و  هیچ نقشی در فعالیت‌های موشکی ،اتمی و فعالیت منطقه ای ندارند ؛تحریم کردند و بیشتر از اینکه به ما آسیب بزنند وجهه ، حیثیت و جایگاه  خود را در افکار عمومی و در جهان از بین برده اند.



 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: سابقه نداشته است که آمریکا در شورای امنیت یک رای و یک طرفدار داشته باشد و این قدر منزوی شود.سابقه نداشته است که در سازمان ملل متحد بیش از صد کشور علیه نظر  رای دهند و با آن مخالفت کنند. آمریکا خود را در افکار عمومی جهان منزوی کرده و این مسیر اشتباه را همچنان ادامه می‌دهد.



 به گزارش  خانه ملت؛بر اساس بند ۱۹ منشور ملل متحد اگر سازمان ملل تشخیص دهد عدم پرداخت حق عضویت کشورها خارج از حیطه اختیارات و کنترل کشور مقروض است این سازمان می تواند کشور مقروض را از تعلیق حق رای مستثنی کند.



با این حال در نامه ۱۳ ژانویه آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل تاکید شده ایران به همراه کشورهای لیبی، کومور، جمهوری آفریقای مرکزی، سودان جنوبی، سومالی، پرنسیب، نیجر، کنگو و زیمبابوه به دلیل عدم پرداخت حق عضویت برای مدت بیش از ۲ سال در معرض محرومیت از حق رای هستند./



پایان پیام

  • کد خبر : 312407
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار